Debat Discussiëren kun je Leren

Twiskenieuws van 05-11-2020

Vandaag was het dan zover. De leerlingen van groep 8 zijn vandaag in een debat de battle aangegaan tegen de leerlingen van de St. Rosa school. Dit werd gedaan door middel van een livestream tussen beide klassen. De leerlingen hebben een drietal stellingen besproken:

- Je moet trots zijn op waar je vandaan komt.

- Het is belangrijk om in een multiculturele samenleving veel van elkaars achtergrond te weten.

- Alle kinderen die in Amsterdam-Noord op groeien hebben dezelfde kansen.

Er zijn vier vertegenwoordigers gekozen in onze klas (Pip, Amaya, Nadyne en Wessel). Zij mochten het voortouw nemen bij de dialogen. Helaas was Wessel ziek, maar hij kon er wel bij zijn middels de Meet. Verder mochten de andere leerlingen ook aangegeven wat zij vonden van de stelling. Zij hadden namelijk een kaartje en met dit kaartje kon je aangeven of je er mee eens was of niet. Er was ook genoeg ruimte om mee te discussiëren voor de andere leerlingen. Na 10 minuten discussiëren ging de muziek aan en mochten de leerlingen even lekker dansen.

Als laatste was er ook een speciale gast aanwezig: Esther Lagendijk. Zij zit in het dagelijks bestuur van Amsterdam Noord. Zij was er om ook haar mening te geven over de stellingen, maar ook in te gaan op de meningen van de leerlingen zodat er nog meer een dialoog zou ontstaan.

Een super waardevolle ervaring voor de leerlingen!

DSC_9725 DSC_9725
DSC_9711 DSC_9711