Schaatsen met groep 8a

Twiskenieuws van 13-02-2021

Het is donderdagmiddag. Het geweldige idee vanuit meester Mitchell en meester Martijn wordt mij in de wandelgangen toegefluisterd: ’Zullen we anders morgen gaan schaatsen in plaats van gymmen? ’. Ik mocht het de leerlingen vertellen in de klas: ’Jongens en meisjes, jullie mogen morgen jullie schaatsen meenemen, want we gaan het ijs op’. Wat al te verwachten was: ’JAAAAAAAAAAAAAAAAA’. Het duurde even voordat ik de klas weer rustig kreeg.

Het is vrijdagochtend. De leerlingen komen enthousiast binnen in de school. Wij zijn al meteen aan de beurt, want onze gymles start voortaan als eerst op de vrijdag. Sommige leerlingen zijn slim genoeg om hun tas met lunch nog even snel op te hangen aan de kapstok bij de klas. Anderen laten hun tas staan bij de gymzaal. Een enkeling draagt alles mee naar het bevroren vijvertje. Met een kleine omweg (we gingen naar de verkeerde plek) kwamen we aan bij het vijvertje bij de Tinteltuin. Binnen 10 seconden stonden de eerste leerlingen al op het ijs. Na 2 minuten (echt zo snel) stond de eerste schaatster op het ijs. We hadden echt geluk. Iemand had er al een schaatsbaan gemaakt, zodat je daarover kon gaan schaatsen. Het kon daarbuiten ook wel, maar dat ijs was heel erg hobbelig. Na het afbakenen van een aantal plekken met pylonnen stond iedereen op het ijs. De ene leerling heeft al een dag of twee extra aan schaatservaring. De ander moet het schaatsen weer onder de knie krijgen. Belangrijkste regel: Niet vallen! Dat is bij de meeste leerlingen ook gelukt. (Het is mij niet gelukt). Ook de leerlingen die geen schaatsen bij hen hebben vermaken zich. Rond rennen over het ijs of gewoon chillen op het ijs. En dan nog die prachtige oranje ochtendzon. Hij stond laag. Een fotograaf wordt hier blij van!

Het is zaterdagmiddag. Ik zit met de grootste glimlach te kijken naar de foto’s die ik gemaakt heb. Het plezier spat er werkelijk waar vanaf. Wat was dit ontzettend gaaf om te doen met de leerlingen. Een super leuk initiatief. Van mij mag het nog wel even koud blijven!

DSC_2566 DSC_2566
DSC_2593 DSC_2593