• Ons team
  • Missie en Visie
  • Vakanties en vrije dagen
  • Contact
  • Schoolgids
  • Ouderbijdrage/schoolreis
  • Privacy
  • Medezeggenschapsraad
  • Ouderparticipatie (Ouderraad)
    • Ouderhulp Algemeen
    • Ouderraad
  • Ouder Kind Adviseur
  • Vertrouwenspersonen
  • Gezonde voeding & Traktatiebeleid
  • Verlof aanvragen
  • Groep 1/2
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Bewegingsonderwijs
  • Extra aanbod
  • Combiwel Peutergroep
  • Tinteltuin BSO
  • Buitenkans BSO
  • Kids Aktief BSO
  • Inschrijven
  • Informatieochtend
  • Theaterlessen
  • Open Podium
  • Naschoolse- en vakantie activiteiten
  • Kennismaken nieuwe ouders

Groep 3


 

Leren lezen 

In groep 3 staat leren lezen centraal. In het eerste half jaar leren de kinderen een letter of letters koppelen aan een klank. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de methode Veilig leren lezen-kim versie (2019). Een nieuwe letter wordt eerst verkend: hoe spreek je hem uit en wat gebeurt er met je mond, keel en neus als je de letter uitspreekt. We spreken de letters uit zoals ze klinken. Al vrij snel kunnen de kinderen met de aangeleerde letters woordjes en zinnen lezen. De verwondering op het gezicht van een kind als het een woordje kan lezen is goud waard. Als na een half jaar alle letters en dubbelklanken geleerd zijn, staat het lezen van verhalen/teksten meer centraal. Het vloeiend lezen en begrijpend lezen neemt een meer centrale rol in. 

Kinderen die al leesvaardig zijn of een snelle groei hebben krijgen een uitdagender leerlijn aangeboden. Kinderen die wat meer moeite hebben met de stof krijgen extra instructie en begeleiding. 

Schrijven 
Bij het leren lezen van een letter hoort ook het leren schrijven van een letter. Wij schrijven in lusletters. Het schrijven wordt geoefend met de methode Pennenstreken.

Spelling
Vanaf het begin in groep 3 wordt aandacht besteed aan spelling. De leerlingen schrijven klankzuivere woorden: je schrijft het woord zoals je het uitspreekt. Er wordt veel aandacht besteed aan het stappenplan om te spellen: luister naar het woord, zeg het woord na, hak het woord, schrijf het woord op en controleer het woord. 
Op school en thuis kunnen de leerlingen extra oefenen met de oefensoftware van Veilig leren lezen en leesturbo.

Rekenen
Wij werken met de methode Semsom. In groep 3 leren de kinderen onder andere plus- en minsommen t/m 20, verkennen van de getallenrij tot 100, oefenen ze met vriendjes van 10 en met de sprongen van 2, 5 en 10.Tevens leren de kinderen klokkijken (hele en halve, uren), betalen met geld en met natuurlijke maten inzicht krijgen in lengte, omtrek en oppervlakte en omgaan met beeld- en staafgrafieken. De lessen worden bewegend en spelend aangeboden, wat past bij deze jonge doelgroep. Hierdoor wordt de aandacht vastgehouden en rekenen de leerlingen met plezier. Op school en thuis kunnen de kinderen extra oefenen met de automatiseer-software van Semsom.

Vreedzame school
De Twiskeschool is een Vreedzame School. Iedere week krijgen de kinderen ongeveer een half uur les uit de methode  De Vreedzame School. Kinderen leren in die lessen onder andere om op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, ze leren hun grenzen aan te geven en krijgen handvatten aangereikt om conflicten op te lossen.  

 

Overige vakken
In groep 3 is uiteraard ook aandacht voor andere vakken zoals muziek, drama, beeldende vorming, wereldoriëntatie en onderzoeken & ontwerpen. 
Om de week krijgen de leerlingen muziekles van een muziedocent van de Amsterdams muziekschool. Tevens krijgen de leerlingen twee keer per jaar een cyclus van ongeveer 3 lessen drama van dramadocenten met als hoogtepunt een echt optreden. 
Beeldende vorming wordt gegeven met behulp van de methode Laat maar zien.  De leerlingen worden gestimuleerd om hun eigen vormende kracht te ontdekken en een werkstuk te maken dat bij hen past. Hierbij maken ze kennis met diverse materialen als verf, klei en houtskool, maar ze leren ook nieuwe technieken met bekende materialen zoals potlood en stift. 
Tijdens Wetenschap en Techniek worden de leerlingen uitgedaagd om onderzoek te doen door het volgen van een onderzoekscyclus: verkennen-onderzoeken-concluderen. Bij het ontwerpen staat het oplossen van een probleem centraal: verkennen-ontwerpen- testen- presenteren. Denk hierbij bv. aan het onderzoeken van de invloed van olie op veren en het ontwerpen van een nieuw huis voor een mol die bang is het donker. 
Na de kerstvakantie krijgen de leerlingen 2x per week een raadsel mee naar huis. De dag erna krijgen de leerlingen een magische micro les over dit onderwerp. Denk aan natuurverschijnselen, historische figuren, dieren en voertuigen. We maken hierbij gebruik van de methode Grey (zweeds woord voor ‘ding´) of the Day. Weet u misschien het antwoord op het volgende raadsel: De grootste autobandenfabriek van de wereld.

Gym

Twee keer per week krijgen de leerlingen van groep 3 bewegingsonderwijs van een gymdocent. Hierin staat plezier in bewegen en samen spelen centraal. Na het gymmen gaan de leerlingen van groep 3 (voor het eerst) douchen na de les. Hiermee leren we leerlingen zelfredzaamheid en zorgen voor jezelf door aandacht te schenken aan goede hygiëne. 

De groepen 3 gymmen op dinsdag en vrijdag.

Voor de nieuwsgierige lezer: antwoord op het raadsel is lego.

Leerkrachten


Cindy de Heer

Naomi Bont

Petra Voogt

Anouska Johansen

Ellen Koehorst

Anne Gubser

Mireille Leijting

Lees verder
groep3

OBS Twiske


Pandorinastraat 7a

1035 VR Amsterdam

Locatie


Zoeken in de site


Copyright 2023 - OBS Twiske
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4School - Webdesign